Part 2 - Reisverslag uit Knoxville, Verenigde Staten van Jarne Drijver - WaarBenJij.nu Part 2 - Reisverslag uit Knoxville, Verenigde Staten van Jarne Drijver - WaarBenJij.nu

Part 2

Door: Jarne den Drijver

Blijf op de hoogte en volg Jarne

21 April 2015 | Verenigde Staten, Knoxville

Na 3,5 maand tijd voor een update. Inmiddels al redelijk geïntegreerd als 'Vols' student, veel Amerikaanse ervaringen opgedaan en na 4 ijsvrije dagen, sinds half maart meegegaan met de trend om zo vroeg mogelijk je korte broek aan te trekken.

Laat ik beginnen met toch wel een van de hoofdredenen waarom ik hier ben, de studie. Studeren in de US is voor de meeste exchange studenten niet zo’n probleem. In het begin was het Engels voor mij nog lastig, met name omdat het lezen veel tijd kostte, maar na een aantal weken rol je er vanzelf in. Een groot verschil met Nederland is dat iedere student hier veel gemotiveerder is. Iedereen hier gaat voor een ‘A’ wat meestal tussen de 90% en 100% van je score ligt. Een studente legde me uit dat je wel moet, want je betaalt gemiddeld zo’n 25.000 dollar per jaar om hier te kunnen studeren. Het zou dom zijn als je dan de kantjes er van af loopt. Studenten richten hier zelfs eigen business fraternities op om te netwerken of naar gastsprekers te luisteren. In het begin werd ik lid van een van deze fraternities, maar ik kwam er al snel achter dat de verplichtingen en regels zoals jasje-dasje, niet echt iets voor mij is.

Ieder semester studeren aan deze universiteit ongeveer 150 exchange studenten. Daarvan is er nu een groep van ongeveer 40 studenten die veel met elkaar omgaan. Begin januari hebben we Nashville bezocht, de hoofdstad van de country muziek, en veel bijzonderder dan een gewone stad. Half februari kriebelde het carnavals gevoel en besloten we om in Mobile (Alabama) en New Orleans (Louisiana) Mardi Gras, het Amerikaanse carnaval, te gaan vieren. Half maart begon Springbreak en hebben we met een groep van negen gasten een trip door Florida gemaakt en plaatsen als Panama City Beach, Naples en Miami bezocht. We zouden eerst ook naar een attractiepark in Orlando gaan, maar het beviel goed in Panama City, niet te verwarren met het land Panama, dat we daar een dag langer zijn gebleven. Panama City Beach is de plek waar de meeste studenten met spring break naar toe gaan. Zeker wat feestjes gehad, maar dit is toch wel een plaats apart. Type het in op youtube voor meer uitleg;p. Miami is ook een fantastische plaats en door de over gekomen Cubanen en Mexicanen totaal anders dan de rest van Amerika.

Twee weken geleden kwamen m’n ouders langs en hebben we onder andere Charleston in South Carolina bezocht. Een wat onbekende, maar toch zeker hele mooie plaats om een keer te bezoeken. Een van de weinige Amerikaanse steden met een rijke historie. Zo is de Amerikaanse burger oorlog daar gestart en speelde het een grote rol in de slavernij.

Als we in het weekend niet aan het reizen zijn, zijn er altijd zo’n 5 a 6 houseparty’s waar iedereen naar toe kan gaan. Met name in de eerste periode zijn we daar veel naar toe geweest, maar nu toch ook wat meer downtown opgezocht. Het verbaast mij toch elke keer weer hoe weinig de gemiddelde Amerikaan over de rest van de wereld weet. Het toppunt was dat iemand dacht dat Nederland een provincie van Duitsland was en dat we Duits spreken, omdat we de oorlog hadden verloren. Er was zelfs een Amerikaan die er 100% zeker van was dat je Uruguay als ‘You’re ugly' uitspreekt, en nee ze had het niet over de persoon die tegenover haar stond.

Dat de gemiddelde Amerikaan zo weinig over de rest van de wereld weet is op zich wel te verklaren. De Verenigde Staten is enorm, zonder Rusland meegeteld groter dan Europa. Als je het nieuws kijkt gaat het alleen maar over wat er in VS gebeurd, of zaken waar de VS bij betrokken is, zoals ISIS. Ook qua sport is het een wereld apart. De grote vijf; American Football, Basketball, Baseball, IJshockey en Nascar zijn internationaal niet zo populair. Als er een wereld kampioenschap is, zoals bijvoorbeeld de Baseball World Cup,
doen de beste Amerikaanse spelers er niet aan mee omdat er in de Major League Baseball, de nationale competitie, meer potentie zit. Ook de supporterscultuur verschilt erg van dat in Europa. Toeschouwers zijn enorm fanatiek, maar op een normale manier. Iedereen is vriendelijk, accepteert elkaar en geweld tijdens wedstrijden komt zelden voor, iets waar de hondsdolle supportersgroepen in Nederland nog een voorbeeld aan kunnen nemen.

Zelf heb ik een aantal keer rugby gespeeld, samen met Wessel, een andere Nederlandse exchange student. Het is een leuke sport, maar nadat ik voorafgaand aan de training begon te voetballen met de bal, werd het tijd om te wisselen van sport. Twee weken geleden was er een soccer tournament in Florida, waar ik door een beetje geluk nog aan kon deelnemen. Andere wat kleiner georganiseerde toernooien waar ik aan mee heb gedaan zijn floorhockey, racquetball, extreme dodgeball en op dit moment zijn we nog in voor indoorsoccer en beachvolleybal. Helemaal afgetraind zou je misschien denken, maar dat valt nog wel mee;p.

Anderen dingen die ik gedaan heb zijn een avond snowboarden in de Smokey Mountains, gegeten bij het populaire sportcafé Hooters, een aantal hikte trips, golflessen, heel wat gefrituurde groeten naar binnen gewerkt en een baseball match, Nascar race en shooting range bezocht. Dat laatste was een geweldige ervaring maar heel apart dat je gewoon een range kan binnen lopen en met een machine geweer kan gaan knallen.

Nog maar een paar weken en dan zit het er hier in Knoxville helaas al weer op. Komende weekenden ga ik proberen de laatste punten van de mijn bucket-list af te strepen voordat de grote reis door de states gaat beginnen.

Adios,

Jarne

• 22 April 2015 - 21:00

Geert En Kethy:

Ha Jarne,
    Wat enorm leuk dat je weer zo'n uitgebreid verslag hebt gedeeld. Het klinkt alsof je het helemaal niet erg vindt om in America te zijn:).
    Veel plezier verder in de laatste weken en... geniet van je verjaardag vandaag.
    Groetjes,
    Geert en Kethy

• 22 April 2015 - 21:38

Piet En Desirée:

Ola Jarne,

Allereerst gefeliciteerd met jouw verjaardag. En nog veel goede jaren toegewenst!
    Stephan volg jouw via de snapchat[ ik hoop dat ik het goed typ]
    Wat leuk om al die foto's mee te kijken en jouw enthousiaste verslag te lezen.
    Succes met de studie en...enjoy jouw rondreis.

groeten van Piet&Desirée,
    Stephan
    Danique

• 22 April 2015 - 22:21

Petra:

Ik heb net met je geskypt en had het verslag nog niet gelezen. Leuk om weer allemaal terug te lezen. Wat heb je, naast je studie veel gedaan en gezien. Ben benieuwd wat je met de roadtrip allemaal gaat zien. Veel plezier.

• 21 Mei 2015 - 16:58

Danny En Joke:

Hee die Jarne,

We missen de rest van je reis, we zijn heel erg benieuwd hoe het met je gaat?

Tot snel,
    Danny en Joke